Za rytmem: EZ Elpee o tym, jak „Bloody Money” Capone-N-Noreagi wywołało chłód w hip-hopie

#image_title

Thomasa Hobbsa

Thomas Hobbs jest niezależnym dziennikarzem kulturalnym i muzycznym z…

Kryminalnie niedoceniany EZ Elpee był producentem „Bloody Money”, mrocznego serca „The War Report” Capone-N-Noreagi. W naszym najnowszym filmie „Behind the Beat” Thomas Hobbs rozmawiał z beatmakerem z Bronxu o tym, dlaczego CNN wciąż rozbrzmiewa po tylu latach.

„Ludzie porównywali Mobb Deep do Capone-N-Noreaga, ale nie byli podobni” — twierdzi producent NIE Elpee, który współpracował z obydwoma duetami. Jego głos rozjaśnił się na wspomnienie złotej ery rapu, weteran z Bronxu (prawdziwe nazwisko Lamont Porter) kontynuował: „Byli na zupełnie innych falach i mieli różne języki.

„Jestem dumny, że mogłem nagrywać płyty dla obu grup, ale moim prawdziwym celem jest sprawienie, by ludzie zobaczyli Capone-N-Noreaga z takim samym uznaniem, jakie mają dla Mobb Deep. Tak wyjątkowe były CNN”.

Ta zagorzała obrona rapowego duetu Queens jest wskazówką, że CNN – którego debiutancki album z 1997 r. Raport wojennyledwo znalazł się na liście 200 najlepszych albumów hip-hopowych magazynu Rolling Stone na miejscu 187cz – pozostają nieco niedoceniane. A fakt, że producent z formatowymi hitami dla największych raperów — w tym The Notorious BIG, Nas, i Shyne’a — jest skłonny mówić o bicie, który stworzył dla Capone-N-Noreaga, jako o swoim najlepszym, odzwierciedla pragnienie zmuszenia nowego pokolenia do ponownego przemyślenia dziedzictwa tego duetu.

Z urzekającą linią fortepianu, która skrada się do przodu w tempie, które zamrozi powietrze, i bębnami, które uderzają jak wywołane paranoją kołatanie serca, bit, na który Elpee zgodził się zapytać, utwór otwierający The War Report, „Krwawe pieniądze” – jest Goodfellas gdyby to było ustawione w Queensbridge. “Krwawe pieniądze” nadały morderczy ton wszystkim, co nastąpiło później, ponieważ jedyny MC Noreaga w filmowy sposób zestawia walkę miasta LeFrak ze strefami wojennymi na Bliskim Wschodzie, podkreślając czystą hipokryzję Ameryki, która próbuje wyglądać na bardziej cywilizowaną niż jej polityczni wrogowie.

Geniusz „Bloody Money” można również prześledzić wstecz do sposobu, w jaki Elpee wygina tak kultowy element popkultury z kształtu. Nostalgiczny „Philadelphia Morning” Billa Contiego to poruszająca duszę melodia fortepianowa, którą można usłyszeć w oryginalnym filmie Rocky, odtwarzana podczas sceny, w której zdeterminowany bokser budzi się, by zjeść żółtka i uderzyć w torbę z nierozsądna godzina. Jest zabarwiony smutkiem, ale ostatecznie jest ciepłym i delikatnym utworem muzycznym.

Jednak pod wprawną ręką Elpee zmienia się w ponurą kołysankę, gdy niesamowicie spowalnia klawisze, więc zamiast tego dają poczucie zbliżającej się zagłady i odzwierciedlają dźwięk przeklętej nakręcanej pozytywki. Biorąc perkusję z „The Honey Drippers”Oskarżyć Prezydenta”, i przyspieszając je, aby brzmiały o wiele bardziej chaotycznie, „Bloody Money” jest lekcją tego, jak producenci rapu mogą bawić się nastrojem i przekształcać jasne próbki w znacznie ciemniejsze tekstury.

„Chciałem zrobić całkowite przeciwieństwo muzyki Rocky” – powiedział Elpee. „To było Yin i Yang. Po tym, jak zrobiłem bit, bawiłem się z „Impeach the President” na gramofonie. Przyspieszyłem i zniekształciłem bębny, a one brzmiały jak ogień… Te dwie piosenki były magiczną kombinacją. Odtworzyłem przez telefon to, co zrobiłem NORE, a on powiedział: „Hej, przynieś to gówno [LeFrak City Apartments] od razu, psie!’”

Warto przeczytać!  Doja Cat nosi sztuczne brwi i wąsy na Paryskim Tygodniu Mody

Aby w pełni zrozumieć, co skłoniło EZ Elpee do przerzucania sampli dla Capone-N-Noreaga, trzeba spojrzeć wstecz na dzieciństwo Elpee w regionie Soundview na Bronksie, gdzie jego miłość do muzyki rozświetliła całą społeczność. „Miałem kołysanie bloku, po prostu grając muzykę przez moje okno na pokładach”. powiedział. „To wcale nie był zły blok. Każdy, kto tam mieszkał, miał matkę, ojca, pracujących rodziców. Ludzie nie byli zabijani; wszyscy po prostu kochali muzykę”.

W połowie lat 80. nastoletni Elpee został przedstawiony MC Holiday, raperowi, którego piosenka „ Grzywa Gucciego” robił fale lokalnie i desperacko potrzebował DJ-a na swoje występy na żywo. Rich Nice, pierwszy artysta rapowy, który podpisał kontrakt z Motown, był także jednym z pierwszych zwolenników EZ Elpee, a bliskie relacje z legendarnymi producentami Lordem Finesse i Buckwildem rozkwitły. „Buckwild i lord Finesse byli dla mnie bogami” — powiedział Elpee. „Gdyby nie oni, nie robiłbym nawet bitów. Nauczyli mnie wszystkiego”.

Prawdziwy przełom EZ Elpee nastąpił po wyprodukowaniu w 1996 roku singla Junior Mafia „Get Money”, utworu, który miał pełnić rolę oficjalnej piosenki przewodniej ekipy związanej z Bad Boy. Zawierający gwiazdorską przemianę od „gwarantowanego upadku” Lil’ Kima, a także płynną zwrotkę o zawiłych intrygach i wrogach chcących wsadzić go za jego gazetę z Biggiego, „Get Money” był luksusowym rapem w najlepszym wydaniu . Piosenka zasłużenie zapewniła sobie platynową plakietkę.

„Pamiętam, jak wszyscy siedzieliśmy w studiu godzinami, po prostu paląc blanty. Powiedziałem do Biggiego: „Czy jesteś gotowy do pisania?” „Nie, czarnuchu, gotowe, nie martw się”. Potem siedzieliśmy tam jeszcze sześć lub siedem godzin, zanim w końcu wszedł do kabiny. Przez cały ten czas Biggie i Junior Mafia po prostu urządzali imprezę w studiu… przeżywając ją”.

Poza współpracą z najgorętszym raperem w Ameryce, „Get Money” był potężną wizytówką różnorodnego asortymentu EZ Elpee jako producenta, w szczególności sprytnego sposobu, w jaki przekręcił Sylvię Striplin [“You Can’t Turn Me Away”] wokale, więc brzmiały bardziej jak orgazmiczne krzyki. „Ta pętla Sylvii Striplin była czymś, o czym wielu ludzi nie wiedziało, dopóki ich na to nie naraziłem” – powiedział Elpee.

„Po co narażać ludzi na muzykę, którą zawsze słyszą? Tak łatwo jest posiekać trochę Funkadelic lub wziąć „Rising To The Top” Keniego Burke’a i odtwarzać tę jedną pętlę w kółko. Moim celem jako producenta było otwarcie świata na coś zupełnie innego niż to, do czego przywykło ucho”.

Warto przeczytać!  ONA zagrała zaimprowizowany cover utworu „Beauty And The Beast” na ukulele w „Fallon”

Capone-N-Noreaga po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę Elpee po tym, jak pojawili się w kolumnie Unsigned Hype w The Source. Po wpadnięciu na Tragedy Khadafi, kultowego poetę ulicznego mentora CNN, w biurach Loud Records, pomysł współpracy z tą parą stał się bardziej prawdopodobny. A kiedy muzyk zauważył, że Capone był w rzeczywistości kuzynem Royal Flush — niedocenianego MC, którego Elpee już produkował bo — wydawało się, że wszechświat spiskuje, by połączyć EZ Elpee i CNN.

Powstały w więzieniu na początku lat 90., Capone-N-Noreaga były definicją historii od pucybuta do milionera. Wyjątkowo świszczący wokal Capone, który sprawiał, że brzmiał, jakby miał permanentne przeziębienie, zaowocował jednym z naprawdę oryginalnych głosów rapu. Tymczasem Noreaga miał odurzającą charyzmę i nieprawdopodobne sympatie do Bliskiego Wschodu, co oznaczało, że prawdopodobnie groził wydaniem fatwy w jednym ze swoich wersetów. – Obaj byli swoimi własnymi ludźmi – powiedział Elpee. „Ale połącz je i wydarzy się coś wyjątkowego”.

Wściekła na Snoop Doggy Dogga i Dogg Pound, którzy symbolicznie zburzyli drapacze chmur w teledysku do „New York, New York”, CNN zareagowało zjadliwie z „LA, LA”, łącząc siły z Tragedy i Mobb Deep, aby zestrzelić retoryka anty-wschodniego wybrzeża, pochodząca z Death Row Records. Raczej wymownie, na grafice dla Raport wojennypara jest otoczona przez armię ulicznych żołnierzy, realizując pomysł albumu, aby przedstawić Capone-N-Noreagę jako generałów stojących u bram piekła, gotowych do ochrony mekki rapu przed inwazją dysydentów.

Ale choć kuszące jest sformułowanie The War Report jako odważnego ostatniego bastionu duetu, rzeczywistość była albumem stworzonym w warunkach testowych. W rzeczywistości dwie piosenki, które Elpee wyprodukował dla projektu, „Blood Money” i „Iraq (See The World)”, nawet nie zawierały Capone.

„Capone miał zbliżającą się sprawę, był przez nią pochłonięty, ponieważ wiedział, że oznacza to, że wkrótce wróci do więzienia” – powiedział Elpee. „Ale trzeba przyznać NORE, że nawet gdy Capone był w więzieniu i poza nim, nadal pracował. NORE naprawdę uratowało nam tyłki, uzyskując wszystkie te kolaboracje. On jest powodem, dla którego Raport wojenny został ukończony.

Tekstowo Noreaga porusza się z instynktem zabójcy w „Bloody Money”. Jest też brutalny: w pewnym momencie obiecuje umieścić „straszydło” — czyli papierosa — w twarzy fałszywego rapera. Mimo że w rzeczywistości była to wytwórnia (Penalty Entertainment) z ograniczonym budżetem na sesje studyjne i wynikającą z tego potrzebą liczenia się z każdą sekundą, pilność rapu NORE sprawia, że ​​brzmi jak zbuntowany żołnierz donoszący z mrocznego serca powstania.

Elpee mówi, że „Bloody Money” pozostaje tak wyjątkowy ze względu na przyziemne wersety NORE i ma nadzieję, że dzięki tej piosence ludzie będą go bardziej rozpoznawać jako MC, a mniej jako energicznego gospodarza podcastu Drink Champs. „NORE nie jest uznawany za wielkiego rapera” — powiedział EZ. „Może ludzie postrzegają go jako kogoś, kto cię podnieca, ale jest też technicznym raperem.

Warto przeczytać!  Raper ze Staten Island, Nizzle Man, będzie głównym bohaterem Legendary SOBs Nightclub, którego gospodarzem będzie DJ Bobby Trends z Hot 97 podczas Major Stage Late Show

„NORE przemawiało w imieniu słabszych. Nawet w „Bloody Money” wykrzykuje kolesi, którzy mają 25 lat do życia. Tęsknię za tym! Ale teraz mamy nową erę. Nowa era nie ma odpowiedzialności za zamkniętych czarnuchów.”

W następnych latach po „Bloody Money” i „The War Report” CNN kontynuowało wydawanie nowej muzyki, ale atmosfera tych projektów rzadko dorównywała ich klasycznemu debiutowi. W międzyczasie EZ Elpee nadal ewoluował jako producent, współpracując z takimi artystami jak Wiz Khalifa, Raekwon, Foxy Brown i Prodigy. w 2022 roku wciąż się pcha, mając w tym roku wyprodukowaną „Mądrość” E’Lanah, nastrojowa, odurzająca piosenka R&B. Mówi, że potrzeba płynności gatunkowej była czymś, czego nauczył się od swojego zmarłego przyjaciela Biggiego.

„Biggie nagrywał płyty dla mężczyzn, kobiet – dla wszystkich. Tak zostaje się gwiazdą. Jeśli tworzysz muzykę tylko dla społeczności hip-hopowej, twoje gówno będzie zimne” – wyjaśnił.

Gdy smutek po raz pierwszy zaczął wkradać się do jego głosu. – Wiesz, rozmawiałem z Biggim tuż przed tym, jak został zamordowany. Byłem jedną z ostatnich osób, z którymi rozmawiał” – powiedział Elpee. „Pracowałem nad bitami dla Lil Cease i Big zadzwonił do mnie: powiedział mi, że jest w Los Angeles i że Puff powiedział mu, że musi jechać. Brzmiało to naprawdę niebezpiecznie. Powiedziałem mu, żeby był ostrożny.

NIE Elpee

Źródło zdjęcia: EZ Elpee

To zdumiewające wspomnienie, które pokazuje, jak EZ Elpee miał tendencję do zasiadania w epicentrum historii hip-hopu, nawet jeśli jego nazwisko jest zwykle pomijane, gdy ludzie mówią o wielkich producentach rapu. Nie żeby zbytnio mu zależało. „Wiele osób mówi mi, że jestem niedoceniany” – powiedział producent. „Ale mam zapisy ze wszystkimi KOZAMI”.

Próbuję skusić EZ Elpee, by po raz ostatni powspominał „Bloody Money”, pytając, jak chciałby, żeby zapamiętano tę piosenkę (i jego własny wkład w hip-hop). „„Bloody Money” polegało tylko na znalezieniu idealnego pianina i połączeniu go z perkusją perkusyjną „Impeach The President”. Ta kombinacja była złota” – powiedział. „Chcę po prostu zostać zapamiętany jako producent, który dał z siebie wszystko muzyce i kulturze. Nigdy nie chodziło mi o dolara, tylko o muzykę, kropka. Jeśli pójdziesz do klubów każdej nocy w tygodniu, puszczają co najmniej jedną płytę wyprodukowaną przez EZ Elpee, jeśli nie sześć. W tym wieku, jak mogę się na to wściekać?

Aby uzyskać więcej za rytmem

__

Grafika: @popephoenix dla Okayplayer

Thomas Hobbs jest niezależnym dziennikarzem kulturalnym i muzycznym z Wielkiej Brytanii. Jego prace ukazywały się w Guardianie, VICE, Financial Times, Dazed, Pitchfork, New Statesman, Little White Lies, The i i Time Out. Możesz go znaleźć na Twitterze: @thobbsjourno